Näin palkkaat 300 suunnittelijaa viikoksi tonnilla


Näin palkkaat 300 suunnittelijaa viikoksi tonnilla



Järjestimme netissä suunnittelukilpailun Sulavan logoksi. Viikossa tuli 2114 ehdotusta, kaikki alle 1000€ kustannuksella. Oliko hommassa mitään järkeä?

99Designs on yksi suosituimmista design-kilpailuja netissä järjestävistä palveluista. Reilu viikko sitten avasimme sinne kisan Sulavan logon suunnittelusta. Crowdsourcing eli hajautettu työ on homman nimi – työtehtävä heitetään avoimella kutsulla tehtäväksi määrittelemättömälle ihmisjoukolle.

Käytännössä asia hoituu näin: asetat palkkiotason voittajalle, maksat pienen listausmaksun palveluntarjoajalle, kirjoitat briefin tarpeistasi ja odottelet, kun palvelussa pyörivät yli 80 000 designeriä tiputtelevat sisään ehdotuksiaan. Valitset yhden voittajan, muut jäävät nuolemaan näppiksiään.

Kuten arvata saattaa, tällaiset sunnittelukilpailut ovat saaneet osan designereistä raivoihinsa. Arvokasta työtä tehdään pilkkahintaan – ei saa! Näinhän on käynyt aina, kun on syntynyt uusi tapa teettää perinteistä työtehtävää, oli ala mikä tahansa.

Mutta mutta – tällainen crowdsourcing ei tuo painetta ainoastaan suunnittelutyön myyjille, se tuo sitä myös hankintapuolelle.

Tyypillinen suomalainen pk-yritys on tottunut maksamaan logostaan 2000€ – 20 000€.  Työ on hoitunut asioimalla yhden firman ja usein vain yhden ihmisen kanssa.

Prosessi on jotain aivan muuta, kun toisella puolella onkin 300 suunnittelijaa  – indonesialaisia, etelä-afrikkalaisia, venäläisiä, kanadalaisia. Ja he lähettävät sinulle 300 logoa arvioitavaksi viikon ajan joka ikinen päivä. Toimintamalli muuttaa oikeastaan kaiken.

Yksi esimerkki: Kun olet nähnyt 500 ensimmäistä designiä, huomaat että huolella kirjoittamasi määrittely poikii aivan käsittämättömiä ehdotuksia. Tajuat, että briefin ei pidäkään olla tottuutta tonkaiseva teksti. Se pitää kirjoittaa juuri sopivasti väärin. Sillä tavalla, että valtava suunnittelijajoukko kulkee oikeaan suuntaan – lähti se matkaan sitten Mumbaista tai Tokiosta. Tehtävänanto ei olekaan tarkkuusammuntaa, vaan sirpalepommi.

Toinen esimerkki. Et oikeastaan asioi kolmensadan suunnittelijan kanssa. Tehtäväsi on tunnistaa joukosta parikymmentä lahjakasta tekijää, sitten paapoa ja lirkutella heitä niin, että saat lopulta haluamasi kaltaista jälkeä.

Kolmas esimerkki: Jos olet ikinä pelannut tuntitolkulla Tetristä, tiedät miltä tuntuu, kun ummistaa silmänsä 2000 logon arvionnin jälkeen.

Nykyään kilpailukykyä synnyttävä hankintaosaaminen on jotain aivan muuta kuin tinkimisosaamista.

Taitava ostaja punnitsee, teetetäänkö työ perinteisen kaavan sijaan esim

  • asiakkailla
  • omalla jengillä ohi firman prosessien ja toimenkuvien
  • tuhannella amatöörillä yhden ammattilaisen sijaan
  • jollain ihan uudella, tilanteen synnyttämällä tavalla

Taitava ostaja myös ostaa jotain aivan muuta, kuin sitä mistä äkkipäätä hänen luulisi maksavan.

Edullisutensa vuoksi design-kilpailut ovat arvatenkin pienten firmojen ja start-upien suosiossa. Näitä voisi kuitenkin hyödyntää myös isommissa putiikeissa. Esim. näin:

  1. Se että saa pienellä vaivalla nähtäväkseen tuhat nopeaa ideaa jostain asiasta, helpottaa ainutlaatuisuuden tunnistamisessa.
  2. Se että voi heittää pienellä kustannuksella asiakkaille tai sidosryhmille arvoitavaksi tukun materiaalia, korvaa monta markkinatutkimusta.
  3. Ja tietenkin – miksei se loistava idea ja ratkaisu voisi löytyä melkein valmiina jonkun amatöörin kovalevyltä toiselta puolen maailmaa.

Ennen tuon idean löytäminen ei vaan ole ollut mahdollista. Nyt on. On vain kyse siitä, osaatko sinä hyödyntää tätä mahdollisuutta?

Voit käydä katsomassa ja äänestämässä muutamaa Sulavan logokilpailun ehdokasta täällä: